Pierwsza lalka Barbie na świecie ukazała się w połowie ubiegłego wieku. Minęło sporo czasu, a mimo to każda mała dziewczynka marzy o posiadaniu w swojej kolekcji zabawek kultowej Barbie. Najlepiej z całą garderobą sukienek, dużym domem, kabrioletem i innymi akcesoriami. Lalka jest obecna na rynku zabawek już ponad 60 lat i można określić ją symbolem popkultury. Dlaczego jest tak popularna i skąd w ogóle wziął się fenomen lalki Barbie?
Pierwsza lalka Barbie powstała w 1958 roku. Stworzyła ją Ruth Handler, właścicielka firmy Mattel, i nazwała na część swojej córki Barbary. Barbie to zdrobnienie tego imienia, które przyjęło się i funkcjonuje do tej pory. W tamtych czasach dziewczynki posiadały głównie lalki-bobasy, ale Ruth zauważyła, że jej córka wraz z koleżankami często traktowały je podczas zabawy jako osoby dorosłe.
Współpracownicy kobiety, w tym jej mąż Elliot, kwestionowali pomysł stworzenia lalki, która będzie wyglądała jak dorosła kobieta. Sądzili, że nie będzie cieszyć się popularnością i że matki nie będą chciały kupować ich dla swoich dzieci. Ruth Handler jednak nie dała za wygraną. Podczas wyprawy po Europie natknęła się na Lilli – lalkę dla dorosłych, którą równie często bawiły się także dzieci. Wtedy zdecydowała, że musi zrealizować swój pomysł i tak oto pierwsza lalka Barbie zadebiutowała na nowojorskich targach w 1959 roku. Wbrew wątpliwościom Elliota, Barbie bardzo szybko stała się marzeniem wielu dziewczynek. Wówczas lalki Barbie miały jasne lub ciemne włosy i ubrane były w stroje kąpielowe w biało-czarne paski.
Lalka Barbie jednak nie wszędzie zdobyła popularność. Jej przeciwnicy zarzucali, że jest zbyt idealna – długonoga i długowłosa piękność o talii osy, dużym biuście, bardzo długiej szyi i wielkich oczach. Nierealne proporcje wzbudzały kontrowersje, przez co pojawiały się nawet głosy, aby zaprzestać jej produkcji. Uważano, że wygląd i figura Barbie może wpędzać w kompleksy dziewczynki, których ciała znacznie różnią się od lalki.
Warto mieć świadomość, że w niektórych krajach sprzedaż Barbie jest zakazana, ponieważ uważa się, że zabawa tego typu lalkami jest zagrożeniem dla dziecięcej moralności i może prowadzić do zaburzeń żywienia w dążeniu do nierealnego ideału sylwetki.
Pewne jest, że Barbie stała się ikoną kultury masowej. Do dziś dziewczynki chętnie bawią się Barbie. Popularność lalki wynika także z faktu, że można ubierać ją w różne suknie, ciekawe stroje, dobierać buty, dodatki. Jednocześnie może mieszkać w specjalnym domku, jeździć kabrioletem czy bawić się z różnymi zwierzakami, a także uprawiać różne zawody: pielęgniarki, baletnicy, inżyniera, policjantki, astronautki, nauczycielki muzyki, farmerki… Jak widać, świat Barbie ewoluował przez lata, aby sprostać marzeniom dziewczynek.
Współczesne lalki różnią się od pierwszej Barbie na świecie. Obecnie w sklepach z zabawkami odnajdziemy różnorodne Barbie. Kilka lat temu firma Mattel zrewolucjonizowała rynek i stworzyła lalki o różnych karnacjach, rysach twarzy, fryzurach. Powstały również modele różniące się od standardowej Barbie proporcjami ciała – można kupić bowiem lalkę o niskim wzroście, bardzo wysoką lub tę o pełniejszych kształtach. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że firma Mattel zaczęła promować naturalne kanony piękna, dzięki czemu dziewczynki oswajają się z różnorodnością.
Według wymyślonej biografii Barbie ma chłopaka Kena (imię pochodzi od syna twórczyni – Kennetha), a także trzy młodsze siostry i dwie przyjaciółki. Wyprodukowano szereg gier i filmów, których główną postacią jest Barbie.
Barbie posiada również konto na Instagramie, który śledzi ponad 2 mln użytkowników, a także profil na Facebooku. Ubrania projektowały dla niej największe modowe sławy, takie jak: Gucci, Versace, Calvin Klein czy Oscar de la Renta.
Marki
z 1
Sortuj po:
Najpopularniejsze
1 szt.
1 szt.
z 1
Lista kategorii
Zużyty sprzęt i opakowaniaCertyfikat BIOPoznaj Nutri-scoreQR kodyNiedziele handlowe 2024Dodatkowe listingiUstawienia cookies